A magyar közoktatás reformjának története, 1972-2000
A szerző a hazai oktatáskutatás kiemelkedő, nemzetközileg is elismert képviselője, az itt leírt történet egyik központi alakja. Könyve a visszatekintés és a problématörténeti feldolgozás sajátos kombinációja, amelyben kétségtelenül a személyes emlékezés dominál. Ez adja az írás meggyőző érdekességét és sodró lendületét.
A könyv elsődleges célja bemutatni a magyar köz-oktatás jelenkori reformját, fejlődéstörténetét egy nevezetes közoktatási párthatározattól (1972) a jelenlegi minisztérium törvénymódosításáig. A könyv tehát három évtizedet fog át: a hetvenes, a nyolcvanas és a kilencvenes éveket. Ez a tagolás nemcsak időrendi, hanem koncepcionális logikát is tükröz.
A magyar közoktatás hosszan tartó, azaz „maratoni” reformjának mozgás – és erőtere – ahogy az a szerző elemző bemutatásából kiderül – a tárgyalt időszakban roppant nagy változatosságot mutatott – nem kevés tanulsággal a kilencvenes évekre és napjainkra. Az írói szándék tehát tetten érhetően az, hogy a könyv a jelenségek összevethetőségével a jelen jobb megértését segítse elő az olvasónak, megerősítve a tapasztalatot, amely szerint a jövő alakítása szempontjából is tanulságos lehet a közelmúlt elemzése.